Zgłoszenie znalezienia dowodu osobistego
WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO PO RAZ PIERWSZY DLA DZIECKA W WIEKU DO 13 LAT
1. Osobie będącej obywatelem polskim i zamieszkałej w Polsce, która nie ukończyła 13 lat, może być wydany dowód
osobisty na uzasadniony wniosek obojga rodziców lub opiekunów prawnych złożony przez nich osobiście.
osobisty na uzasadniony wniosek obojga rodziców lub opiekunów prawnych złożony przez nich osobiście.
2. Dowód osobisty wydaje właściwy organ gminy - wójt, burmistrz, prezydent miasta - na podstawie Wniosku o wydanie
dowodu osobistego wraz z wymaganymi dokumentami.
dowodu osobistego wraz z wymaganymi dokumentami.
a) właściwość miejscową ustala się według miejsca pobytu stałego osoby ubiegającej się o wydanie dowodu
osobistego a w razie braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby;
b) jeśli nie można ustalić właściwości miejscowej organu, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru
dzielnicy Śródmieście w mieście stołecznym Warszawa;
dzielnicy Śródmieście w mieście stołecznym Warszawa;
c) zarówno złożenie wniosku, jak i odbiór dowodu osobistego, może nastąpić za pośrednictwem organu gminy
właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego Wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego Wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
d) przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument
potwierdzający legalność jego pobytu za terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Ubiegający się o dowód osobisty musi posiadać numer ewidencyjny PESEL.
4. Za małoletniego wniosek o wydanie dowodu osobistego składają rodzice lub opiekunowie prawni albo jeden
z rodziców lub opiekunów prawnych wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub opiekunów prawnych,
poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza. Zarówno przy składaniu wniosku, jak i przy
odbiorze dowodu osobistego, rodzice lub opiekunowie prawni winni posiadać przy sobie dokument potwierdzający
na stwierdzenie ich tożsamości. Obecność osoby małoletniej jest wymagana, jeżeli ukończyła 5 lat. Dowód osobisty
odbiera jeden z rodziców lub opiekunów prawnych.
5. Dowód osobisty jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
6. W razie zmian zawartych w dowodzie osobistym należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od doręczenia
dokumentu stwierdzającego zmianę.
dokumentu stwierdzającego zmianę.
Wymagane dokumenty:
1. Wypełniony formularz wniosku.
2. Dwie wybrane fotografie o wymiarach 35x45mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek twarzy, przedstawiające
osobę osobę bez nakrycia głowy i bez okularów z ciemnymi szkłami, ukazujące głowę wnioskodawcy w pozycji
lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.
Przewiduje się odstępstwa dotyczące fotografii w przypadku osób:
a) z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, które mogą dołączyć fotografie przedstawiające ją
w okularach z ciemnymi szkłami, pod warunkiem przedstawienia orzeczenia o niepełnosprawności osoby do 16
roku życia (oryginał do wglądu) lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat
(oryginał do wglądu), z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku;
b) noszących nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, które mogą dołączyć fotografie
przedstawiające z nakryciem głowy, pod warunkiem przedstawienia zaświadczenia o przynależności do wspólnoty
wyznaniowej (oryginał).
3. Odpis skrócony aktu urodzenia (oryginał) - w przypadku osób które urodziły się poza gminą, w której ubiegają się
o wydanie dowodu osobistego.
o wydanie dowodu osobistego.
4. Orzeczenie sądu (oryginał) - jeżeli z orzeczenia sądu wynika, że władza rodzicielska lub prawo do opieki nad
dzieckiem przysługuje wyłącznie jednemu z rodziców (opiekunów).
5. W przypadku nieobecności jednego z rodziców - Pełnomocnictwo potwierdzające zgodę na złożenie wniosku o
wydanie dowodu osobistego dla dziecka sporządzone notarialnie lub posiadające urzędowo poświadczoną
własnoręczność podpisu (oryginał).
6. W przypadku gdy dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości, na żądanie organu, należy przedłożyć
poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Termin i sposób załatwienia sprawy:
1. Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku (część B formularza), które należy
zwrócić przy odbiorze dowodu osobistego.
2. Dowód osobisty wydawany jest w ciągu miesiąca od złożenia kompletnego wniosku.
3. Dowód osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia, odbiera jeden z rodziców lub opiekunów
prawnych ustanowionych przez Sąd.
prawnych ustanowionych przez Sąd.
Załączniki do pobrania: (wniosek należy wydrukować dwustronnie w formacie A-4)
Wniosek o wydanie dowodu osobistego.doc
Wniosek o wydanie dowodu osobistego.pdf
Informacja wytworzona przez Dorota Marynowska-Florczak dnia 04.03.2013
Opublikowana przez Andrzej Maliński dnia 04.03.2013. Odsłon 4118, Wersja 1
Wersja : 1 2
Opublikowana przez Andrzej Maliński dnia 04.03.2013. Odsłon 4118, Wersja 1

Wersja : 1 2