- Prawo Lokalne
- Załatwianie spraw
- Podatki i opłaty
- Od nieruchomości
Od nieruchomości
Podatek od nieruchomości
Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości są:
-
grunty
-
budynki lub ich części
-
budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku od nieruchomości są:
- właściciel
- użytkownik wieczysty
- samoistny posiadacz
- w niektórych przypadkach - posiadacz zależny nieruchomości lub ich części, albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (nabycie tytułu prawnego do przedmiotu opodatkowania lub wejście w jego posiadanie). Jeżeli okolicznością, od której uzależniony jest obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Czynności i dokumenty związane z podatkiem od nieruchomości
Zgodnie z art. 6 ust. 6 i 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnicy podatku od nieruchomości są obowiązani składać organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru:
-
osoby fizyczne - informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania
-
osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - deklaracje na podatek od nieruchomości w terminie do dnia 31 stycznia danego roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. W przypadku zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego należy w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zdarzenia odpowiednio skorygować deklarację.
Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne (w tym przypadku osobie fizycznej nie jest doręczana decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego.)
Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - art. 6 ust. 10 ustawy.
Terminy i sposób płatności podatku
- osoby fizyczne - podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach: do 15 marca - I rata, do 15 maja - II rata, do 15 września - III rata, do 15 listopada - IV rata
- osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnych i jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - bez wezwania - w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca , a za styczeń do dnia 31 stycznia
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Podatek można zapłacić w banku na rachunek Urzędu Miejskiego w Wołczynie:
BS Wołczyn nr 40 88760009 0000 1036 2000 0001
Mieszkańcy poszczególnych sołectw mogą wpłacać podatek u sołtysa, który jest inkasentem w swoim sołectwie w zakresie podatków.
Co się stanie, jeżeli nie zapłacę podatku?
Podatek nie uiszczony w terminie podlega egzekucji administracyjnej.
Zwolnienia w podatku od nieruchomości
Zwolnienia w podatku od nieruchomości reguluje art. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz § 2 Uchwały nr L/335/2018 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 17 października 2018 roku w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Opolskiego poz. 3261 z dnia 21 listopada 2018 r), a także Uchwała nr XXIII/151/2016 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 31.08.2016 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie Gminy Wołczyn.
Podstawowe akty prawne:
1. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2018 roku poz. 1445 ze zm.)
2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22.04.2004 roku w sprawie ewidencji podatkowej nieruchomości (Dz. U. z 2004 roku Nr 107, poz. 1138)
3. Uchwała Nr L/335/2018 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 17 października 2018 roku w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości (ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego dnia 21 listopada 2018 roku poz. 3261)
4. Uchwała Nr XIII/86/2015 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 25 listopada 2015 roku w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny (ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego dnia 30.11.2015 roku poz. 2630).
5. Uchwała Nr XL/250/2017 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 29 listopada 2017 roku o zmianie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny (ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego dnia 05.12.2017 roku poz. 2986) - ZMIANA DEKLARACJI NA PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI I ZAŁĄCZNIKA ZN-1 OD 01 STYCZNIA 2018 ROKU!!!
Do pobrania:
Uchwała Nr XL/250/2017 Rady Miejskiej w Wołczynie z dnia 29 listopada 2017 r. o zmianie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny - ZMIANA DEKLARACJI NA PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI I ZAŁĄCZNIKA ZN-1 OD DNIA 01.01.2018 ROKU.
Druki do pobrania:
w wersji PDF: DN-1 deklaracja na podatek od nieruchomości,
IN-1 informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych na terenie Gminy Wołczyn,
ZN-1 dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości,
ZRNL załącznik do deklaracji lub informacji o nieruchomościach, gruntach i lasach położonych na terenie Gminy Wołczyn
WSP załącznik dla współwłaścicieli
w wersji EXCEL: DN-1 deklaracja na podatek od nieruchomości,
IN-1 informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych na terenie Gminy Wołczyn,
ZN-1 dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości,
ZRNL załącznik do deklaracji lub informacji o nieruchomościach, gruntach i lasach położonych na terenie Gminy Wołczyn
WSP załącznik dla współwłaścicieli